小通告

新增
Facebook:
http://www.facebook.com/deutschinesisch

如各位是找德國簽証的東西找到來的。不妨去我右邊,那個德國簽証的標籤,查看有關我之前所記綠的東西。我腦袋有限,不能記得太多的。交友的,歡迎歡迎呀!linenho(at)gmail(dot)com


2010年1月13日星期三

嫁到德國的文件及手續(二)

如有興趣了解到德國結婚詳情,請參閱這裡


上文提要:如果德國太麻煩不想在德結婚呢,可以以下文件辦單身証到香港結的。

。Residence Proof 香港居民証明
。Passport 護照
。Birth Certificate (not older than 3 months) 出生証明
。Single Certificate 無結婚紀錄証明

就是香港女/男的去辦好,快遞給德國女/男的去Rathaus去搞咯。

搞好以後,可以寄回香港預約香港結婚日期了,基本上在結婚日期3個月14日內就可預約了。

有一樣要注意,就是你德國男/女朋友的出生証明了。

我老公的出生証明,不是他親生父親的姓名,姓氏都不同的。

事源因為我老爺(家公)是老公親生母親的第二任丈夫,她呢在生下我老公前才跟前夫離婚。但德國法律需要一段時間才能搞好離婚手續,另外小孩出生後如需要有任何更改,必定要在兩年內改出生証明,我老公媽媽跟前夫搞了超過兩年的離婚手續,所以我老公的出生証明也改不了了,只好証明上是非親生父的姓名。

我們在香港登記註冊時,是需要填上雙方父母姓名的,我把我老公親生爸爸的名字填上了,後來因為這個名字不是合法(不是出生証明上的),我老公煩了很久,他煩德國人的雞蛋裡挑骨頭。

婚後兩天,我們去了辦簽証了,也問了那個女的工作人員這樣會否有問題,她也說沒問題,會跟護照上的資料而已。之後老公仍是很擔心,直到我的簽証批出才放下這塊大石。

如果不想有麻煩事,我還是贊同把那個不是親生父親的合法父親名字寫上,免卻被問的麻煩。還是其實德國人都已知道自己的麻煩才ignore那個名字的問題?

基本上,你老公/婆回去德國後,便會收到辦事處電話要求見面了。見面後第二天簽証也會批出 。

嗯。說回文件。可以去德國駐港領事管看到有關資料


Requirements for Long Term Visa 2010 Jan version

In addition to the general requirements listed above, the originals as well as 2 photocopies of the following documents (items 2-7) must be provided :

1. Two completed application forms and 3 recent passport photographs that can support biometric checks. 表格在網上下載,另外3張照片可在德使館下面的商場內拍(不要用特區Passport的規格,完全不接受的),拍完不要裁剪,他們有個機器幫你裁的。要注意使館Walk-in time為星期一到四8:30am-11:30am。

2. Your passport or travel document valid for at least 6 months. Other than Hongkong passport holders, please provide your Hongkong stay permit.護照

5. If you wish to join your spouse presently residing in Germany, please provide your marriage certificate, a copy of the person’s residence permit and proof of means of subsitence. If a minor child wishes to join its parents to reside in Germany, please provide the birth certificate.結婚証書要加簽,但我沒加就拿上去了 :P省時!他會再叫你去加簽的。

 8. If you intend to stay in Germany for more than 12 months, you will be requested to provide a Certificate of No Criminal Conviction issued by the Hong Kong Police. This Consulate General will support your application for such a Certificate by issuing a request to the Hong Kong Police. 這個是無犯罪証明,要辦簽証後才能去灣仔警察總部申請的,到時候德使館會給你一封信的,拿著信去辦。

9. Please note that now a new German law is in effect which requires that any person wishing to join his/her spouse to reside in Germany should have attained a certain level of German language proficiency before he/she is issued with a visa. As of October 8th 2007, the minimum German language level required is at Level A1 under the European Framework of Reference for Languages. For the exact and most up-to-date requirements and exceptions, please visit the website www.integration-in-deutschland.de There are various language schools in Hong Kong where you can learn the German language, one of them being the Goethe-Institut Hongkong www.goethe.de/ins/cn/hon/enindex.htm A1語言証書。這個最花時間。

All documents must be presented in English or German. Further documents may be requested in individual cases.

Processing Time: In general, visa processing procedures should not exceed 10 weeks but could vary in individual cases. 要十個禮拜啦 :) 我十月十二日辦的十一月十九有通知,五個星期左右吧。

希望大家簽証順利!

6 則留言:

Unknown 說...

Hello!
我與德國男友4月結婚,年底會搬到Heidelberg與他團聚。大家也是香港人,很想認識你啊!希望能跟你做朋友!^^
My email address: gloria_yiu@yahoo.com

Miss Vintage 說...

Hihi 小貝, 我跟老公結婚5年多,一直住在香港,但最近香港很亂,所以有了搬回德國的念頭,這篇文章很有用,謝謝你的分享 :) Yoyo

小貝 說...

不用客氣

Unknown 說...

你好小貝!
想請教一下
我和德國男友現在在德國
打算6月初在香港遞交結婚通知書
我們都要先申請單身証明,再拿到香港嗎?
謝謝你:)

Unknown 說...

你好小貝!
想請教一下
現在我和德國男友在德國
打算在6月初到香港遞交結婚通知書
我們都先要申請單身証明嗎?
謝謝你:)

小貝 說...

香港不用:)